Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Slangengif gebruikt voor medicijnen

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Beheerder
Avatar gebruiker
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Berichten: 12480
Geregistreerd: 26 dec 2004 12:46
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Slangengif gebruikt voor medicijnen

Berichtdoor Martijn » 31 mei 2007 22:45

Het gevaarlijke hulpje van de dokter

Bioloog Freek Vonk reist de hele wereld over, op zoek naar giftige slangen. Hun dodelijke gif is van grote waarde voor de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.

Jagen op giftige slangen is niet zonder risico’s. Freek Vonk komt wel eens diep in de problemen. Zoals die keer in Kunnunura, Australië: ‘Ik reed in de auto met een andere onderzoeker, op zoek naar slangen die zich 's avonds opwarmen aan het warme asfalt. Het was een maanloze nacht, en dus pikkedonker. Op maanloze nachten zijn de meeste dieren actief, ze worden dan namelijk minder snel gezien door predatoren als roofvogels. In een flits zag mijn collega een grote python langs de weg liggen. Ik stopte de auto en we stapten uit, maar we namen niet onze slangen vangstokken mee. Pythons zijn niet giftig.

We liepen tien meter terug met alleen onze hoofdlampen als verlichting en ik zag daar de grootste King Brown (Pseudechis australis) die ik ooit in mijn leven gezien heb! Zeker twee meter vijftig lang, extreem giftig! En ik had geen vangspullen bij me!

Hij kroop langzaam weg in de bosjes naast de berm, en ik besloot erachteraan te gaan. Ondertussen had mijn collega een slangenvangstok uit de auto gepakt en ik probeerde het dier te vangen. Ik zag alleen nog zijn staart tussen de bosjes en probeerde deze te pakken maar het lukte net niet.

Ik deed twee stappen verder de bosjes in en viel in een gat van bijna twee meter diep! Het was natuurlijk pikkedonker, dus ik schrok me het apenzuur! Ik heb er nog weken last van gehad, maar het had nog veel erger af kunnen lopen, als die slang ook in die kuil had gezeten. Maar die was inmiddels ontsnapt, en daar baalde ik van!’


Hoe is je fascinatie voor slangen ontstaan?

‘Toen ik 14 was heb ik voor het eerst een slang aangeraakt. Ik weet het nog als de dag van gisteren, ik was aan het voetballen met wat vriendjes in de buurt en een van die vriendjes had een broer die een Tijgerpython als huisdier had. Wij wilden die natuurlijk zien.

We liepen naar boven en ik zag die grote glazen bak, met daarin dit reusachtige dier. De bak ging open en we mochten hem aaien. Ik voelde die spieren, ik zag die starre blik, met de tong die continu heen en weer flikkert. Er hing zo’n grote wolk van mystiek om het dier heen dat ik eigenlijk meteen verkocht was.

Ik kwam thuis en zei tegen mijn ouders: Pa, Ma, ik wil een slang. Mijn moeder haar eerste reactie was letterlijk: “Slang erin, ik eruitâ€
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen


Beheerder
Avatar gebruiker
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Berichten: 12480
Geregistreerd: 26 dec 2004 12:46
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Berichtdoor Martijn » 05 jun 2007 15:33

:arrow: WMA http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/r ... 070605.wma
:arrow: MP3 http://download.omroep.nl/rnw/smac/cms/ ... 4_1kHz.mp3

Beluister het interview van Willemien Groot met Freek Vonk over zijn liefde voor slangen. (6'36")

Bron: Radio Nederland Wereldomroep
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen


Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 237 gasten

Reptielenforum