Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Reuzenslang legt zestig eieren

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
Beheerder
Avatar gebruiker
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Berichten: 12480
Geregistreerd: 26 dec 2004 12:46
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Reuzenslang legt zestig eieren

Berichtdoor Martijn » 08 jan 2007 21:49

Reuzenslang legt zestig eieren

VLISSINGEN - Stilletjes ligt ze opgerold als een torentje in de hoek, onder twee stukken kurkschors. Haar ogen staan scherp. Je zou niet zeggen dat ze 53 eieren, zo groot als die van ganzen, onder haar lijf heeft liggen.

De acht meter lange en tachtig kilo zware vrouwtjes-netpython van reptielenzoo Iguana broedt op haar eieren. Foto Lex de Meester
Iguana is het nieuwe jaar goed begonnen: een vrouwtjes-netpython legde zestig eieren. En dat terwijl een bevruchting bij haar komst in de Vlissingse reptielenzoo halverwege augustus vorig jaar nog heel ver weg leek.

„Het mannetje lag dagenlang bovenop de plank“, vertelt beheerder Ad Bom. „Het vrouwtje is een paar keer naar hem toe gekropen, maar hij leek geen interesse te hebben. Tot ze na een paar dagen ineens heel close waren. Ze kropen samen rond. Op dat moment kreeg ik een donkerbruin vermoeden. Misschien is ze toen bevrucht; ze heeft sperma-opslag. Maar ik denk dat het later is gebeurd. Toen heb ik ze pogingen zien doen.“

Van de zestig eieren die de python reticulatus legde, heeft ze al een stel afgestoten. Aan de oranje kleur van de schaal kon Bom zien dat ’er toch niks in zat’. Hij heeft drie eieren apart gelegd in een couveuse. Daar liggen ze in een Tupperware-schaaltje vol vermiculiet, in de bouw in gebruik om schoorstenen mee op te vullen, uit te broeden. Eind maart moeten ze uitkomen. Bom bewaart ze tot een dierentuin aangeeft ze te willen verzorgen.

De andere eieren liggen nog een tijdje onder de zwaarlijvige reuzenslang. Dan haalt Ad Bom ze weg. Iguana doet aan geboortebeperking.

„We kunnen ze toch niet allemaal kwijt in dierentuinen. De eieren halen we tezijnertijd weg. Ook om energie van de slang te sparen, want die blijft haar spieren bewegen om de eieren warm te houden. Onze ervaring met een tijgerpython is dat die een maand door bleef schokken. Dat is niet goed. Als universiteiten de eieren niet hoeven, vriezen we ze in. Daarna worden ze dan vernietigd.“

Terwijl het vrouwtje wat eieren verlegt, ligt het mannetje roerloos in de waterbak. Op meters afstand van zijn nakomelingen. „Hij bemoeit zich nergens mee. Die gaat zijn eigen weg. Ook het vrouwtje doet dat, als de eieren eenmaal zijn uitgekomen. De geboorte van netpythons in gevangenschap is niet bijzonder. Wel is het bijzonder dat de eieren bij het raam worden uitgebroed. Bezoekers kunnen alles zien.“

Netpythons zijn de grootste slangen ter wereld. Ze kunnen negen meter lang worden.

Bron: PZC
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 985
Berichten: 1593
Geregistreerd: 21 jan 2007 13:20
Woonplaats: Edegem
Land: België

Berichtdoor reefer » 21 jan 2007 18:26

nice zouek er zo geen in men kamer kunne houe :p

dan gebruikik die als bed ... tog vor 2 uur dan heeft ze me wss gewurgd en opgete
slangen
0.1.0 lampropeltis mex mex
0.1.0 Pituophis catenifer sayi
hagedissen
1.1.0 Anolis carolinensis
0.2.0 lygodactylus picturatus
salamanders
0.0.2 Cynops oriëntalis
insecten
2.2.0 Heteropteryx dilatata (psg 18)
vissen
0.0.55 tropische vissen
knaagdieren
0.2.0 gerbil

vroeger gehad
2.0.0 lygodactylus picturatus
0.0.2 Takydromus sexlineatus
0.1000+.0 carausius morosus (psg1)
2.0.0 Heteropteryx dilatata (psg 18)
1.1.0 psg 23 eurycantha calcarata (psg 23)
1.1.0 Phyllium celebicum (psg 128)


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1025
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 feb 2007 15:19

Berichtdoor slangenfreak » 03 feb 2007 17:21

das dan ee nhand vol :P

Avatar gebruiker
Waardering: 6
Heeft bedankt: 0
ID: 778
Berichten: 7537
Geregistreerd: 08 okt 2006 14:33
Woonplaats: Nordhorn
Land: Duitsland

Berichtdoor daphne » 03 feb 2007 17:38

ligt dit nou aan mij, of hebben meer mensen problemen het het lezen van die moderne teksten?
Dat heet toch MSN taal? Of was dat nog erger. Ik moet echt 3 keer lezen wil ik het begrijpen. Oef ik wordt oud :(
:clap: oh you so BIG :shock:


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 407
Berichten: 631
Geregistreerd: 19 maart 2006 20:25

Berichtdoor Aniet » 03 feb 2007 18:02

...
Laatst bijgewerkt door Aniet op 15 feb 2007 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Grtz Aniet

Behandel de mens zoals je zelf ook behandeld wil worden...


Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 251
Berichten: 1982
Geregistreerd: 01 okt 2005 10:39
Land: Nederland

Berichtdoor rossi46 » 03 feb 2007 18:38

Ik moest het ook een paar keer lezen. :twisted:

Is het nou zo moeilijk om gewoon ABN te typen???

Ivan
ID: 1

Berichtdoor Ivan » 03 feb 2007 18:43

Woonplaats: België
:wink:

Avatar gebruiker
Waardering: 6
Heeft bedankt: 0
ID: 778
Berichten: 7537
Geregistreerd: 08 okt 2006 14:33
Woonplaats: Nordhorn
Land: Duitsland

Berichtdoor daphne » 03 feb 2007 22:31

vrees dat dat het niet is. Ik heb hier meerdere mensen uit belgie zien tikken, en dat was heel prima te lezen. Er miste geen "N"aan het eind van een woord, er werden geen 2 woorden in 1 gevoegd, "keb" ipv ik heb. En zo kan ik nog wel doorgaan. Vind het zo lastig, op school krijgt iedereen toch nederlands? Dan moeten ze dat toch ook gewoon zo kunnen schrijven, of zie ik dat nou fout?
:clap: oh you so BIG :shock:


Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 251
Berichten: 1982
Geregistreerd: 01 okt 2005 10:39
Land: Nederland

Berichtdoor rossi46 » 03 feb 2007 22:58

daphne schreef:vrees dat dat het niet is. Ik heb hier meerdere mensen uit belgie zien tikken, en dat was heel prima te lezen. Er miste geen "N"aan het eind van een woord, er werden geen 2 woorden in 1 gevoegd, "keb" ipv ik heb. En zo kan ik nog wel doorgaan. Vind het zo lastig, op school krijgt iedereen toch nederlands? Dan moeten ze dat toch ook gewoon zo kunnen schrijven, of zie ik dat nou fout?


Nee, dat zie je helemaal goed.
Het merendeel schrijft hier normaal, dus is het toch normaal als je je aanpast, dit is geen MSN.
Ik erger mij er echt aan, het leest ongeloofelijk moeilijk, ik neem vaak niet eens de moeite.

Avatar gebruiker
Waardering: 6
Heeft bedankt: 0
ID: 778
Berichten: 7537
Geregistreerd: 08 okt 2006 14:33
Woonplaats: Nordhorn
Land: Duitsland

Berichtdoor daphne » 04 feb 2007 13:25

wat ook een nadeel is als je zo schrijft is dat er mensen (zoals ik dus..) zijn die je niet meer serieus nemen. Ik heb dan gelijk het idee dat er een kind van 7 achter die pc zit, die het abn nog niet helemaal snapt, en het abc ook niet. Dan neem ik de moeite niet om te reageren. tenzij het een kwestie is die mij om de een of andere reden aangaat.
Kan het niet verboden worden ofzo? Ik zit ook wel op andere fora, en daar mag je absoluut niet zo typen. Scheelt een hoop gepruts met lezen, en irritaties.
Laatst bijgewerkt door daphne op 04 feb 2007 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.
:clap: oh you so BIG :shock:


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 327
Berichten: 277
Geregistreerd: 03 jan 2006 20:48
Woonplaats: Nieuwegein
Land: Nederland

Berichtdoor ETNA » 04 feb 2007 13:30

Ik zit ook wel op andere kora, en daar mag je absoluut niet zo typen


MSN taal. :wink:

Beheerder
Avatar gebruiker
Waardering: 37
Heeft bedankt: 17
ID: 7
Berichten: 12480
Geregistreerd: 26 dec 2004 12:46
Woonplaats: Eindhoven
Land: Nederland

Berichtdoor Martijn » 04 feb 2007 13:35

Mag hier ook niet.

Regels schreef:Gebruikers zijn verplicht normaal geschreven teksten te plaatsen in hun bericht of onderwerp. Hieronder wordt verstaan dat een gebruiker geen berichten plaats met alleen maar grote getallen emoticons, alleen maar extreem grote of extreem kleine tekst of berichten volledig in hoofdletters of breezer taal. Tevens wordt het overvloedig gebruik van leestekens niet gewaardeerd. Hieronder wordt verstaan het herhaaldelijk gebruiken van bijv. !! of ?? tekens.
Met vriendelijke groet,
Martijn (Slangenforum beheerder)

Slangenforum - Passie voor slangen


Avatar gebruiker
Waardering: 6
Heeft bedankt: 0
ID: 778
Berichten: 7537
Geregistreerd: 08 okt 2006 14:33
Woonplaats: Nordhorn
Land: Duitsland

Berichtdoor daphne » 04 feb 2007 13:59

ETNA schreef:
Ik zit ook wel op andere fora, en daar mag je absoluut niet zo typen


MSN taal. :wink:

nietus
:clap: oh you so BIG :shock:


Avatar gebruiker
Waardering: 6
Heeft bedankt: 0
ID: 778
Berichten: 7537
Geregistreerd: 08 okt 2006 14:33
Woonplaats: Nordhorn
Land: Duitsland

Berichtdoor daphne » 04 feb 2007 14:01

maar waarom gebeurd het dan nog steeds?
Bij deze dus de oproep aan de mensen die deze manier van typen cool vinden....: dit is niet te lezen, niet stoer, niet cool, en zouden jullie aub in abn willen typen?
:clap: oh you so BIG :shock:


Ivan
ID: 1

Berichtdoor Ivan » 04 feb 2007 14:13

uitzonderingen daargelaten die last hebben van dyslectie :D

Volgende

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 243 gasten

Reptielenforum