Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Slangenplaag in Eelde

Nieuws, actualiteiten en achtergronden bij het nieuws over slangen. Nieuws over andere reptielen kan je lezen op het Reptielenforum.
beastmaster
ID: 1

Berichtdoor beastmaster » 01 aug 2006 17:20

toch een schrenki geen populatie maar alleen de uitgezette dieren!!

Avatar gebruiker
Waardering: 4
Heeft bedankt: 0
ID: 178
Berichten: 15499
Geregistreerd: 02 jul 2005 16:28
Land: Nederland

Berichtdoor boidae » 01 aug 2006 17:53

nieuws in de gaten houden op het rf staat een heel stuk dat er niets te vinden was er zijn er ooit 5 uitgezet.

In het nieuws op RTL 4 en SBS 6 werd een item gewijd aan de paniek die ontstaan was in Eelde en omstreken omdat een lokale bioloog tien jaar geleden Russische rattenslangen had uitgezet en deze in de loop der tijd zich zo hadden vermenigvuldigd dat er een plaag zou zijn ontstaan. Na een telefoon gesprek met een lid van de gemeente Tynaarlo leek het erop dat er inderdaad overlast veroorzaakt werd door de rattenslang en mensen daardoor bang waren om hun huis uit te komen. Wij van wurgslangen.nl zijn daarom zondagmorgen vroeg in de auto gestapt om polshoogte te gaan nemen. Na twee en half uur in de auto gezeten te hebben kwamen we aan in de schitterende omgeving van Eelde en hebben daar aan een passerende voorbijganger gevraagd of deze mevrouw misschien wist in welke omgeving de slangen gevonden konden worden. De schrik was tijdens deze vraag meteen van het gezicht af te lezen en we hebben de mevrouw dan ook onze bedoelingen duidelijk gemaakt. Om te kijken hoe ernstig de zaak nu daadwerkelijk was en om eventueel gevonden exemplaren mee te nemen en op te vangen.
De schrik zat er bij mevrouw blijkbaar toch goed in want de richting die ze ons opwees bleken naderhand helemaal tegenovergesteld aan de eigenlijke richting te zijn geweest. Aangezien we wisten dat de rattenslangen in de buurt van het vliegveld waren gesignaleerd en we, ondanks de foutieve directies de we hadden gekregen, toch in de buurt van het vliegveld waren aangekomen, zijn we daar onze eerste zoektocht gestart. We hebben daar twee slangen gevonden..


De biotoop in de omgeving is uitstekend voor de Russische rattenslang met genoeg schuilplekken, een gevarieerde vegetatie en zo op het oog voldoende prooidieren aanwezig om een gezonde populatie aan te moedigen.

Na twee uur door maïsvelden, uitgedroogde slootjes, langs bosranden en over zandpaden te hebben gelopen op zoek naar enig teken van de reptielen maar zonder wat te vinden wat erop zou kunnen wijzen dat de dieren ook daadwerkelijk voor kwamen in die buurt besloten we nogmaals meer informatie te gaan vragen. Een buurtbewoonster die met haar hond aan het fietsen was wilde ons wel van dienst zijn en gaf ons de richting aan naar de woning van de verantwoordelijke bioloog. We hebben nog even met haar en een buurvrouw staan praten met de vraag of ze wel eens een slang hadden gezien. Ze antwoordde in koor dat dit “Gelukkig!â€Â
je hebt pas echt een handycap als je niet toegeeft er een te hebben
elke seconde die je bezig bent met het verleden gaat af van je toekomst

If you talk to God, you're religious.
If God talks to you, you're psychotic...
Afbeelding[/hokje]


Avatar gebruiker
Waardering: 4
Heeft bedankt: 0
ID: 178
Berichten: 15499
Geregistreerd: 02 jul 2005 16:28
Land: Nederland

Berichtdoor boidae » 01 aug 2006 21:30

komt zo uitzending bij hart van nederland serpo en de slangenjacht
je hebt pas echt een handycap als je niet toegeeft er een te hebben
elke seconde die je bezig bent met het verleden gaat af van je toekomst

If you talk to God, you're religious.
If God talks to you, you're psychotic...
Afbeelding[/hokje]


Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 213
Berichten: 2363
Geregistreerd: 10 aug 2005 21:10
Woonplaats: omgeving Nijmegen
Land: Nederland

Berichtdoor Leon H. » 01 aug 2006 21:56

boidae schreef:komt zo uitzending bij hart van nederland serpo en de slangenjacht

Ik las dit (22.35 uur) en was nog net op tijd om effe te gaan kijken :P
Was wel érrug kort, dat item bij SBS 6. Stelde niet zoveel voor... jammer.
(en die "slangenplaag" stelde ook niet zoveel voor volgens Walter :wink: )

Leon
"Wijsheid begint met verwondering"- Socrates
0.0.1 python regius nk 2005
- website: kaa-koningspython.tk (buiten werking)


Desmodue
ID: 1

Berichtdoor Desmodue » 01 aug 2006 22:32

ik zag net op het rtl4 nieuws dat het waarschijnlijk maar om 2 slangen gaat? hoeveel zitten er nu eigenlijk? is wel het ene naar het andere uiterste.

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 592
Berichten: 42
Geregistreerd: 24 jul 2006 19:05

Berichtdoor swint » 02 aug 2006 20:36

Hallo,

Niet erg slim van deze bioloog,maar we moeten nu ook weer niet overdrijven.
Het is echt geen slangenplaag als er word beweerd,en bovendien gaat het om ongevaarlijke slangen en geen gifslangen of vleermuizen met hondsdolheid ofzo.
Maar ben het er wel mee eens dat het geen goede reklame is voor de slangenhobby.
Bezoek ook mijn websites
REPTIELENSITE
http://home.wanadoo.nl/richardswint
LINKSITE
http://reptielen.bestelinks.nl

Heterodon Nasicus Nasicus 1.1.0
Elaphe Bimaculata 1.0.0
Eubleparus Macularius 1.1.0
Python Regius 0.1.0
Lampropeltis Triangulum Sinaloae 1.1.0
Epicrates Cenchria Cenchria 0.1
Pandinus Cavimanus 0.0.1


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 653
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 aug 2006 15:41

Berichtdoor pietje python regius » 15 aug 2006 15:58

ik hoorde net op radio noord dat er 20 verschilende soorten slangen in eelde zijn gevonden door serpo waaronder de adder de bril slang en de elaphe schenkii en de rest zijn andere soorten slangen welke werden niet duidelijk gemaakt maar was wel duidelijk dat dit ook om uitheemse dieren ging

ik ben er toen even overna gaan denken en denk dat toen het in het nieuws is gebracht er mensen waren die hun dier daar ook maar snel hebben uitgezet om dat ze er van af wouden ofzo maar zeker weten doet niemand het natuurlijk

wel denk ik dat dit nooid bekend had gemaakt moeten worden ze zaaien nu voor niks paniek ook bij mensen die daar niet eens in de buurd wonen en de hobby loopt hier door weer een deuk op zo is de buurd hier al aan het zeuren over mijn dieren helaas met als argument de slangen in eelde

Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 571
Berichten: 59
Geregistreerd: 08 jul 2006 22:16

Berichtdoor EdH » 18 aug 2006 12:17

pietje python regius schreef:ik hoorde net op radio noord dat er 20 verschilende soorten slangen in eelde zijn gevonden door serpo waaronder de adder de bril slang en de elaphe schenkii en de rest zijn andere soorten slangen welke werden niet duidelijk gemaakt maar was wel duidelijk dat dit ook om uitheemse dieren ging


Er zijn geen 20 verschillende soorten slangen gevonden door SERPO en ook niet door iemand anders. :wink:

Er komen daar van nature: ringslangen (Natrix natrix), adders (Vipera berus) en ( sporadisch) gladde slangen (Coronella austriaca) voor (volgens RAVON).

Grtz,
Erik

Avatar gebruiker
Waardering: 2
Heeft bedankt: 0
ID: 493
Berichten: 11774
Geregistreerd: 16 mei 2006 22:07
Woonplaats: lauwe
Land: België

Berichtdoor The Spider » 19 aug 2006 22:51

pietje python regius schreef:ik hoorde net op radio noord dat er 20 verschilende soorten slangen in eelde zijn gevonden door serpo waaronder de adder de bril slang en de elaphe schenkii en de rest zijn andere soorten slangen welke werden niet duidelijk gemaakt maar was wel duidelijk dat dit ook om uitheemse dieren ging

een bril slang is dit geen cobra? of ben ik mis? en ik denk met hen slangenplaag dat ze er naast zijn dan heb ik evengoed in mijn tuin een regenwormenplaag
Discussiëren is kennis uitwisselen, ruzie maken is onwetendheid uitwisselen.

1.0 Boa Constrictor Albino (Sharp Strain)
0.1 Boa constricor poss. supersalmon poss. het. striped gen
0.1 Boa constrictor salmon DH sunglow (sharp)
1.1 Boa constictor imperator
0.1 Orthriophis taeniura ridleyi
1.1 Lichanura trivirgata saslowi
2.0 python molurus (wildkleur .het albino , albino)
1.0 Python Regius
1.0 pantherophis guttatus missing black motley .het caramel
1.1 luipaardgekko


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 446
Berichten: 145
Geregistreerd: 12 apr 2006 18:04
Woonplaats: Haaksbergen.
Land: Nederland

Berichtdoor Niels » 19 aug 2006 23:14

The Spider schreef:
pietje python regius schreef:ik hoorde net op radio noord dat er 20 verschilende soorten slangen in eelde zijn gevonden door serpo waaronder de adder de bril slang en de elaphe schenkii en de rest zijn andere soorten slangen welke werden niet duidelijk gemaakt maar was wel duidelijk dat dit ook om uitheemse dieren ging

een bril slang is dit geen cobra? of ben ik mis? en ik denk met hen slangenplaag dat ze er naast zijn dan heb ik evengoed in mijn tuin een regenwormenplaag



Met een brilslang bedoelen ze normaal gesproken wel een cobra ja.
Zoals op de foto wel te zien is aan de mooie tekening op deze cobra, een brilletje. :)
Afbeelding

Avatar gebruiker
Waardering: 2
Heeft bedankt: 0
ID: 493
Berichten: 11774
Geregistreerd: 16 mei 2006 22:07
Woonplaats: lauwe
Land: België

Berichtdoor The Spider » 19 aug 2006 23:45

hmz zie ik niet echt vlug rondkruipen in nl veel te lage temperaturen toch? en zou ze eigenlijk niet willen tegenkomen. achter glas wel maa liever niet als ze bijten kan :)
Discussiëren is kennis uitwisselen, ruzie maken is onwetendheid uitwisselen.

1.0 Boa Constrictor Albino (Sharp Strain)
0.1 Boa constricor poss. supersalmon poss. het. striped gen
0.1 Boa constrictor salmon DH sunglow (sharp)
1.1 Boa constictor imperator
0.1 Orthriophis taeniura ridleyi
1.1 Lichanura trivirgata saslowi
2.0 python molurus (wildkleur .het albino , albino)
1.0 Python Regius
1.0 pantherophis guttatus missing black motley .het caramel
1.1 luipaardgekko


Vorige

Keer terug naar Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 246 gasten

Reptielenforum