Follow Slangenforum on Instagram  Follow Slangenforum on Twitter  Follow Slangenforum on Facebook 

Terraristika Hamm 11 september 2010

Aankondigingen van en ervaringen met evenementen, zoals reptielenbeurzen, lezingen, excursies en tentoonstellingen
[ Reptielenbeurs kalender 2021 ]
Forumregels
● Op de kalender staan alle aankomende evenementen inclusief links naar de bijbehorende onderwerpen, zoeken is dus niet nodig
● Als een evenement ontbreekt kan je dat aangeven in het Kalender onderwerp
Avatar gebruiker
Waardering: 4
Heeft bedankt: 0
ID: 178
Berichten: 15499
Geregistreerd: 02 jul 2005 16:28
Land: Nederland

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor boidae » 12 sep 2010 18:00

Eric13 schreef:
boidae schreef:
Eric13 schreef:het was weer een prima beurs,jammer dat mijn lieffie ziek was.
Redelijk verkocht en gezellig bijgeluld met een aantal(buitenlandse)vrienden en bekenden.



Wens dr beterschap ;)

Bedankt ze knapt er vast van op!


Als dat al zoveel doet geef dr dan maar een .... bij hahah
je hebt pas echt een handycap als je niet toegeeft er een te hebben
elke seconde die je bezig bent met het verleden gaat af van je toekomst

If you talk to God, you're religious.
If God talks to you, you're psychotic...
Afbeelding[/hokje]


Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1120
Berichten: 161
Geregistreerd: 04 maart 2007 18:18
Woonplaats: Eindhoven

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor FreN@t@ » 12 sep 2010 18:14

GerritH schreef:
FreN@t@ schreef:Mijn aanwinsten en de reden waarom ik die kant op ging:
1.0 Mehelya capensis en een Mehelya capensis waarvan ik hoop dat het een vrouw is, maar dat is onduidelijk. (5 schubben diep :? roept u maar...)
Daarnaast had ik nog een koppel Mehelya capensis besteld, maar ik vermoed dat het een koppel Mehelya vernayi is door het ontbreken van de witte streep. Zijn er misschien mensen die hier iets van duidelijkheid over kunnen geven?


Naast de rugstreep zijn de schubben van M. capensis een stuk grover (15 rijen tegen over 19 voor M. vernayi.
Een ander verschil is het aantal labialen dat doorloopt tot in het oog (3 bij M. vernayi, 2 bij M. capensis)

Gerrit


Ik heb wat aanvullen info gekregen, de dieren zonder streep zijn oorspronkelijk afkomstig uit Tanzania, wat volgens mij de Vernayi uitsluit.
Het zou dus enkel nog Mehelya nyassae kunnen zijn, maar daar heb ik toch mijn twijfels bij, omdat 1 van de twee dieren toch wel groot is voor een Nyassae, de lengte is volgens mij ook het enige verschil. Tussen capensis en nyassae zitten volgens mij geen duidelijke verschillen in schubben aantallen.

Ik had trouwens iets anders gevonden,... volgens een boek wat ik hier thuis heb liggen zouden capensis en vernayi beiden 3 doorlopende labialen hebben, tenminste volgens de tabel. Maar de kopstudie laat inderdaad 2 bij de capensis en 3 bij de vernayi zien. :?

Ik zal komende week eens gaan meten en tellen, dan weet ik denk ik een stuk meer.
Maar wat het ook blijkt te zijn,..... ik ben er super blij mee ! ! !

De andere twee zijn zeker capensis, maar het is nog even de vraag of dit een koppel is. 1 is zeker een man maar de ander sondeert 5 schubben diep, ik ben bang dat dit ook een man is, maar het zou zomaar een vrouw kunnen zijn,... zou je hier misschien ook nog een lichtje op kunnen werpen?? :D


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 4148
Berichten: 214
Geregistreerd: 02 dec 2009 11:10
Land: Nederland

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor GerritH » 12 sep 2010 18:28

Tanzania sluit inderdaad vernayi uit; die komt eigenlijk uitsluitend voor in Namibie (en een klein stukje Angola.
Tussen de capensis en nyassae is wel wat verschil in schubben maar niet heel veel. het belangrijkste verschil is de grootte en de soms donkere buik van nyassae
Schubverschillen
Ventrale schubben; capensis 193-244, nyassae 165-184
subcaudalen; capensis 44-58, nyassae 51-77
Bron; Bill Branch; Snakes and other reptiles of southern Africa
Sonderen heb ik geen verstand van; eten ze al iets anders dan hagedissen of slangen?

Gerrit

Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1120
Berichten: 161
Geregistreerd: 04 maart 2007 18:18
Woonplaats: Eindhoven

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor FreN@t@ » 12 sep 2010 20:39

Ze hebben bij mij nog niet gegeten, daar wacht ik even mee.
Maar als het goed is eten 2 dieren dode knaagdieren (ik weet het, ik moet het ook eerst zien voordat ik het echt geloof). De andere twee zouden knaagdieren met hagedissen lucht eten.

Ik ben sowieso van plan om zsm een hagedissenkweekje op te zetten om daarmee te kunnen voeren in geval van nood. Zeker in het geval van eventuele nakweek zal ik dat hard nodig hebben. :P
Ik ben er alleen nog niet over uit wat ik het beste als voedsel kan kweken...

Ik las dat kikkers en padden er ook goed in gaan. In principe wil ik ze toch allemaal aan de knaagdieren krijgen, dat is de enige voedselbron die ik het hele jaar kan garanderen.
Ik kan me herinneren dat (ik geloof) Jelmer ooit afgaf op het voeren van knaagdieren aan hagedissen eters en ik denk dat hij daar wel een punt heeft. Maar aangezien ze in de natuur slangen, hagedissen, amfibiën én knaagdieren eten denk ik niet dat een hoofd dieet van knaagdieren voor de gezondheid een probleem zal zijn.


Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 4148
Berichten: 214
Geregistreerd: 02 dec 2009 11:10
Land: Nederland

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor GerritH » 13 sep 2010 18:48

FreN@t@ schreef:Ze hebben bij mij nog niet gegeten, daar wacht ik even mee.

Ik ben sowieso van plan om zsm een hagedissenkweekje op te zetten om daarmee te kunnen voeren in geval van nood. Zeker in het geval van eventuele nakweek zal ik dat hard nodig hebben. :P
Ik ben er alleen nog niet over uit wat ik het beste als voedsel kan kweken...


Ik zou niet te lang wachten, meestal zitten dit soort vers geïmporteerde dieren al een redelijke tijd zonder eten.

Baardagamen en gutjes, en niet zelf kweken maar gewoon via marktplaats, er zijn er zat.

Gerrit

Avatar gebruiker
Waardering: 0
Heeft bedankt: 0
ID: 1120
Berichten: 161
Geregistreerd: 04 maart 2007 18:18
Woonplaats: Eindhoven

Re: Terraristika Hamm 11 september 2010

Berichtdoor FreN@t@ » 13 sep 2010 19:23

Geen zorgen, het is al een tijd geleden dat deze dieren uit de natuur gehaald zijn.
Ze hebben allemaal al deel uitgemaakt van collecties. ;)


Vorige

Keer terug naar Evenementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten

Reptielenforum