Slangenforum
Het is 08 sep 2010 02:29
ForumregelsSchreeuwdoosBannersLinkpartnersHyves

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 geïrriteerde bukschubben 
Auteur Bericht

ID: 3403
Land: België
Bericht geïrriteerde bukschubben
Hallo,
Ik merk net een paar bruine vlekjes op de buik van een regius en er ligt ureaat in de schuilplaats dus ik denk irritatie door in de urine te liggen (dit kan nochtans slechts max 3dagen oud zijn). Verder ligt die niet vochtig dus ik denk niet meteen aan schubrot ('t stinkt niet) maar ik ga het behandelen met betadine en haar op kranten zetten. Mijn vraag; in welke verhouding moet de betadine verdund worden (ik las met de zoekfunctie dat die verdund moet worden)? Hoevaak aanbrengen (dagelijks of meermaals dagelijks) en gedurende hoelang? Met een wattenstaafje of een bad ('t zijn maar 4 plekjes)? 't Is de eerste keer dat ik dit voorheb dus ik vraag het even voor de zekerheid.

Dank en groeten, David

23 jul 2010 20:51
Profiel

ID: 1878
Land: Nederland
Bericht Re: geïrriteerde bukschubben
verdunnen 1 op 1 en dan 1x per dag aanstippen met wattenbolletje. blijven doen tot het dier verveld is ;)

23 jul 2010 21:57
Profiel

Dankjewel! Ik had al op 't medisch forum gekeken en gegoogled en daar hadden ze het over een badje - eenmalig, een week behandelen, 10 dagen, waterstofperoxide alvorens de betadine erop te doen, gentiaan-violet,... ik dacht ik zal 't maar ff vragen - bedankt, ik begin er meteen aan.
Ze zeiden ook; enkel een klein waterpotje om te drinken maar dat duwt ze zo omver :roll:

23 jul 2010 22:11
Profiel

de waterstof peroxide is als je niet zeker bent of het schubrot is. peroxide van 3% op een waatewnstaafje en aanstippen, gaat het schuimen dan is het rot, maar het prikt wel en je regius gaat er niet blij van worden. beter doe je de verdunde betadine erop, komt helemaal goed hoor

waterbakje moet wel zo klein zijn dat ze er niet in kan anders drinkt ze straks water met betadine erin.

23 jul 2010 22:33
Profiel

bumblebee schreef:
de waterstof peroxide is als je niet zeker bent of het schubrot is. peroxide van 3% op een waatewnstaafje en aanstippen, gaat het schuimen dan is het rot, maar het prikt wel en je regius gaat er niet blij van worden. beter doe je de verdunde betadine erop, komt helemaal goed hoor

Ah juist; dat van die waterperoxide en schuimen had ik hier eens gelezen maar 'k was het vergeten. De betadine zit erop maar wat een gedoe zeg! Wat een kronkeltrut!

waterbakje moet wel zo klein zijn dat ze er niet in kan anders drinkt ze straks water met betadine erin.

Dat waterbakje is het probleem; ik heb bakjes en potjes in overvloed maar die keert ze zonder twijfel om (ik ken haar). Het enige evt. bruikbaar wat ik heb is een glazen asbakje; kleine opening maar erg breed en zwaar maar dit wordt af en toe wel gebruikt door rokende gasten en ik weet niet of dat geen kwaad kan, zelfs als ik het goed met bleekwater afwas??!

23 jul 2010 22:57
Profiel

ja ewoon even goed afwassen, is glas dus kan geen probleem zijn. maarre bij blokker verkopen ze glazen schaaltjes in allerlei maten van 3 euro, haal gewoon zo een bakkieof een kleine knaagdiervoer bakje van steen of hondenwaterbakje van steen. die dingen kosten je hooguit 5 euro (of zal het een tientje zijn) en klaar ben je

23 jul 2010 23:00
Profiel

'k Heb plots een idee :idea: ik ga een dik, houten, vierkant blokje uitboren zodat er een klein potje (van zalmeitjes) inpast; 't probleem is nl. dat het potje zo klein moet zijn dat ze echt niet aan 't water kan met haar lijf; ze ligt nooit in haar waterbak maar kruipt graag door het water; ook een klein bakje gaat ze overheen kruipen en omkeren ('t is een raar beest hoor) - nog es bedankt vr de tips!

23 jul 2010 23:16
Profiel

schubrot komt niet van in water liggen maar van in uraat liggen. of bedoel je dat je dat doet alleen zolang je de betadine gebruikt?

23 jul 2010 23:19
Profiel

Ja hoor; alleen zolang ik betadine erop doe - anders heeft ze zo een hondenschotel van ik schat goed 20cm doorsnede en die krijgt ze niet omver maar toen ze jonger (en kleiner) was moest ik al snel naar deze maat waterbak overstappen want ze draaide kleinere bakken bijna dagelijks omver omdat ze door het water wil kruipen en dan nog wat draait en keert op de rand en plots; hopla! Zoniet omver, dan toch een flinke plas water eruit. Ik zag dat op 1 plek de buikschub toch wel nogal bruin is; irritatie of moest het al schubrot zijn - dezelfde behandeling met 1:1 betadine?

23 jul 2010 23:34
Profiel

ja de behandeling is hetzelfde ;)

24 jul 2010 00:07
Profiel

We zijn nu een weekje verder en 't ziet er goed uit. De bruine vlekjes zijn mooi opgedroogd en zogoed als weg maar die ene zwaarder aangetaste schub ziet er toch beschadigd uit; waar de buikschub normaal een rechthoekje is zit er bij die een soort hartvormige inkeping in. Moet ik met de betadine-oplossing blijven doordoen, zelfs als het er zo genezen uitziet of kan ik er nu 'Vulketan-gel' op smeren om littekenvorming tegen te gaan? RA Tom Hellebuyck zei me dat betadine goed is maar litteken in de hand werkt omdat het wondes uitdroogt (dit ging echter over een brandwondje waar nu idd niks meer van te zien is en ik kon hem vandaag niet bereiken en 't is weekend).

31 jul 2010 01:08
Profiel

ja dat kan je inderdaad wel doen. fijn dat het wel geholpen heeft ;)

31 jul 2010 01:37
Profiel

Ja, bedankt hoor! Morgen doe ik de gel erop.

31 jul 2010 01:45
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertentie